PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Tuesday, September 13, 2011

Terkini wilayah Ambon tegang ekoran rusuhan penganut Islam dan Kristian

AMBON 12 Sept. – Indonesia mengerahkan 200 anggota keselamatan ke wilayah timur negara ini, selepas berlaku pertempuran antara kumpulan Islam dan Kristian yang mengakibatkan lima orang terbunuh, manakala 80 lagi cedera, hari ini.


Menurut ketua polis trafik, Kapten Marinus Djati, keganasan di kawasan Maluku, wilayah Ambon itu tercetus selepas tersebar khabar angin mengenai seorang pemandu teksi bergama Islam yang terbabit dalam kemalangan, dikatakan didera dan dibunuh oleh penduduk Kristian.

Tambahnya, kumpulan Islam bersemuka dengan kumpulan Kristian selepas mangsa dikebumikan dan kedua-dua kumpulan saling mencaci antara satu sama lain, sebelum mereka mula membaling batu dan bertempur menggunakan parang.

“Mereka turut membakar beberapa rumah, kereta dan motosikal, walaupun polis melepaskan tembakan amaran untuk meleraikan pertempuran tersebut,” katanya.

Jurucakap hospital, Ita Sabrina berkata, dua daripada tiga mangsa yang terbunuh merupakan pelajar sekolah tinggi dan 80 lagi yang cedera dirawat di hospital.

Jurucakap Polis Negara, Mejar Jeneral Anton Bachrul Alam berkata, lebih 200 anggota pasukan khas dikerah ke Ambon bagi meredakan ketegangan yang tercetus antara dua kumpulan itu.

Indonesia mempunyai majoriti penduduk Islam, namun Maluku dikuasai majoriti penduduk beragama Kristian.

Lebih 9,000 penduduk terbunuh dalam pertempuran antara penduduk Islam dan Kristian di Ambon dari 1999 hingga 2002 sebelum wilayah itu kembali aman.

AGENSI

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox