PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

PAUTAN TERKINI

Monday, November 14, 2011

Luahan pembeli rumah PRIMA 1 Malaysia

Khairul Adha Azman begitu teruja apabila mendapat tahu Program Perumahan 1Malaysia (PR1MA) akan dilaksanakan sesuai untuk golongan sepertinya.

Namun apabila diberitahu harga setiap unitnya adalah antara RM150,000 hingga RM300,000, keterujaannya bertukar suram.

Bagi pegawai bank berusia 29 tahun ini, harga sedemikian masih di luar kemampuannya.

"Pada saya harga yang ditawarkan masih terlalu tinggi, kerana jika dicongak kembali, kos ini tidak termasuk kos penyelenggaraan bangunan," katanya yang sudah berkahwin tetapi menyewa di Petaling Jaya.


Bagi dirinya, jenis hartanah yang wajar dibangunkan bagi kediaman bernilai tidak kurang dari RM150,000 ialah rumah teres, biarpun kecil tetapi selesa terutama bagi mereka yang telah berkeluarga.

"Kita masih banyak tanah terbiar yang boleh dibina rumah teres," tambahnya.

Kerani syarikat swasta, Mohd Najib Shokri, 28, juga tidak mampu memiliki rumah tersebut.

"Saya berharap kerajaan dapat mempertimbangkan bagi membina lebih banyak rumah teres berbanding pangsapuri," katanya yang kini menyewa di kawasan rumah pangsa yang padat di Jalan San Peng di sini.

Bagi penjawat awam Mohd Iqbal Ikhwandy, 25, beliau mahu kerajaan mengkaji keperluan dan kemampuan rakyat untuk memiliki rumah PR1MA memandangkan kos sara hidup seperti di Kuala Lumpur yang tinggi.

Seorang pegawai agensi kerajaan, Mohd Fiqqrie Yahaya, 26, mencadangkan syarat memiliki rumah itu dilonggarkan seperti mengecualikan bayaran deposit dan mengurangkan ansuran bulanan kepada mereka yang berpendapatan rendah.

"Walaupun saya dan isteri sudah menggabungkan gaji kami, namun ia masih tidak mencukupi dan sekaligus tidak melayakkan kami untuk membeli rumah PR1MA, katanya yang menetap di Kuala Selangor.

Di samping itu, peniaga Asyuat Din, 33 dan isterinya pekerja swasta, Zurin Tahir, 31, mahu syarat pemilikan rumah PR1MA diperketatkan agar mereka yang benar-benar layak sahaja dibenarkan memilikinya.

Sementara itu ejen perumahan swasta, Fazuli Ismail, 32, berkata publisiti mengenai pemilikan rumah tersebut masih tidak meluas.

"Walaupun bekerja sebagai ejen perumahan, namun saya dan rakan-rakan saya pun tidak tahu bagaimana hendak memohon rumah ini.

"Bila ditanya kepada ejen yang mengendalikan projek ini, mereka menjawab rumahnya telah penuh ditempah. Jadi bagaimana kita nak tahu lokasi rumah dan cara untuk menempahnya," katanya yang masih menyewa di Gombak.

3 comments:

  1. Sy yg dapt cabutan umh prima putrajaya ps11..tpi di batalkn kerna tidak tggl dsana..smasa pdftran xpula dtolak!!sy pyewa msti ar bkn alamt di putrajaya..!!!ad rumah kt sne btu ar leh mgundi d putrajaya..koroni2 mmg nk mjatuhkn pm!!!

    ReplyDelete
  2. saya dari tahun lepas mohon baru dapat info dari prima itupun baru nak buat survey je tu ..... entah, kalo ada tu ada lah kalo tak ada pun nak macamana kan ????? .........

    ReplyDelete
  3. Serius mmg syarat nak mohon tu pon agak menyukarkan. Kerajaan patot selidik dr akar. Banyak golongan lagi yang gaji nya rm800 kebawah. Ni golongan org gaji tinggi boleh la mohon.. untuk bujang atau baru kawin sukar la lebih2 lagi kerja stil keje kilang jangan harap

    ReplyDelete

Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox