PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Sunday, September 18, 2011

Siapa sebenarnya menentang Hudud? Tun Dr Mahathir atau Karpal Singh

Rayuan Nik Aziz supaya Perdana Menteri Dato Seri Najib mempertimbangkan semula perlaksanaan undang-undang Hudud di Negeri Kelantan disifatkan sebagai meraih simpati kerana sememangnya PAS tidak berjaya melaksanakan udang-undang itu sebelum ini.

Dakwaan kononnya undang-undang itu terpaksa ditangguhkan berikutan mendapat tentang daripada mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir langsung tidak masuk akal. Jika benar, PAS ingin melaksanakannya kenapa tidak diteruskan dan sengaja menuding jari kepada mantan Perdana Menteri.

Sudah lebih 20 tahun PAS memerintah Negeri Kelantan namun hingga sekarang belum berjaya melaksanakannya. Alasan tidak menerima restu daripada kerajaan pusat tidak boleh diterima sama sekali. Jika mereka (PAS) berjaya melaksanakannya, sudah tentu kerajaan pusat sedia mempertimbangkannya untuk diamalkan di seluruh negara.



Namun persoalannya, adakah rakan pakatan mereka seperti DAP memberi restu sekiranya Hudud dilaksanakan? Kita sudah sedia maklum bahawa, DAP tetap berkeras dengan pendiriannya bahawa akan menolak sama sekali undang-undang Hudud yang ingin dilaksanakan oleh PAS. Justeru, adakah wajar PAS menyalahkan Perdana Menteri dalam soal perlaksanaannya.

Ini sebenarnya satu lagi retorik PAS untuk mengalih perhatian rakyat seolah-olah Hudud yang ingin dilaksanakan tidak mendapat restu daripada Kerajaan Pusat. Hakikatnya, undang-undang ini mendapat tentangan hebat daripada rakan pakatan mereka sendiri iaitu DAP.

Pernah satu ketika, Karpal Sigh selaku Pengerusi DAP memberi kenyataan bahawa PAS perlu melangkah mayatnya terlebih dahulu jika benar ingin melaksanakan Hudud. Justeru, konflik antara rakan pakatan mereka menyebabkan PAS terpaksa menghentikan niat untuk melaksanakan Hudud sekaligus menyalahkan bekas Perdana Menteri. Selanjutnya baca DISINI.

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox