PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Monday, August 22, 2011

Sekali lagi MB Kedah gagal menunaikan janji kepada rakyat..!

Pada 21 Ogos 2011, jam 12.15 - 1.05 ptg di perkarangan Dewan Serbaguna, Naka, seramai 28 orang penduduk kampung sekitar Naka telah mengadakan demonstrasi bagi melahirkan kekecewaan terhadap YAB Dato Seri Azizan Razak, Menteri Besar Kedah yang gagal menunaikan janji kerajaan negeri untuk membeli buah-buahan khususnya rambutan dari penduduk kampung.

Demo tersebut di ketuai oleh Hj Badrol Hisham Bin Hashim, ketua PPUMNO Negeri Kedah. Sebelum ini Azizan telah berjanji kepada rakyat kedah bahwa kerajaan negeri melalui anak syarikatnya Kedah Agro Holdings Berhad dan PKNK akan membeli semua hasil buah rambutan dan durian untuk di proses


Bukan itu saja malah peruntukan sebanyak RM10 juta sudah di luluskan untuk membina kilang pemprosesan produk asas tani namun penduduk sekitar masih tidak dapat menjual hasil dusun mereka akibat kegagalan azizan menunaikan janji

Abdul Fatah Ahmad, 50, berkata Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak yang mengumumkan perkara itu pada program Mesra Rakyat di Pekan Naka dekat sini Julai lepas, berjanji akan memungut buah-buahan tempatan seperti rambutan untuk ditinkan sebelum dipasarkan.

“Mereka (pemilik dusun) teruja mendengar janji-janji kerajaan negeri sehingga tidak menjual hasil tanaman kepada peraih buah-buahan seperti dibuat sebelum ini, dan menunggu wakil kerajaan negeri untuk memungut hasil tanaman mereka.

“Sampai sekarang tak ada pihak yang menjalankan tugas memungut hasil buah-buahan kami, sehingga buah tersebut rosak disebabkan terlalu masak,” katanya ketika ditemui di Pekan Naka hari ini.

Abdul Fatah, yang juga bekas anggota PAS, berkata mereka berasa tertipu dengan janji yang ditaburkan kerajaan negeri sehingga mengakibatkan kerugian antara RM1,000 hingga RM3,000 kerana tidak dapat menjual hasil pertanian seperti biasa.

Mizan Ahmad, 45, pula berkata rambutan di dusunnya terbiar begitu sahaja dan tidak lagi mempunyai nilai di pasaran ekoran terlalu masak dan tidak enak dimakan.

“Mereka janji nak selesaikan masalah rakyat di daerah ini, tetapi kerajaan negeri langsung tidak membantu, malah hanya menyusahkan rakyat sahaja,” katanya.

Tinjauan Bernama di dusun buah-buahan sekitar Kampung Bendang Tok Tri, Naka mendapati banyak rambutan yang rosak bertaburan di atas tanah ekoran tidak dipungut pemiliknya.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Kedah, Badrol Hisham Hashim berkata beliau kesal dengan janji yang ditaburkan pemimpin PAS semata-mata untuk menggembirakan dan meyakinkan hati rakyat tanpa mengambil kira kesannya.

Beliau berkata rakyat Kedah perlu menilai sendiri kegagalan kerajaan negeri yang dipimpin PAS menyelesaikan masalah kecil seperti itu.

Terdahulu, Badrol Hisham bersama 40 pemilik dusun buah-buahan daerah berkenaan mengadakan demontrasi aman membantah tindakan kerajaan negeri yang mungkir janji itu.

Pengerusi Jawatankuasa Industri dan Pelaburan, Pertanian dan Industri Asas Tani, Bioteknologi, Pembangunan Luar Bandar dan Basmi Kemiskinan Negeri Datuk Amiruddin Hamzah gagal dihubungi untuk mendapatkan reaksi beliau.

DIMENSI

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox