PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Sunday, October 30, 2011

Masyarakat India di Kelantan dipinggirkan oleh kerajaan PAS

Tidak terkejut jika saya katakan bahawa sokongan masyarakat India di Negeri Kelantan khususnya di kawasan Kota Bharu sudah mula kembali menyokong dasar kerajaan. Apatah lagi dalam suasana kepimpinan Kerajaan Negeri pimpinan PAS yang mula diragui oleh masyarakat bukan Islam.

Dasar yang dibawa oleh Najib begitu diterima oleh masyarakat India di negeri itu terutama pelan transformasi yang tidak meminggirkan kaum India dalam pengagihan peruntukan. Perkara ini tidak berlaku dalam kerajaan negeri di mana sikap memilih bulu dan kroni masih menjadi perbualan dan topik hangat dikalangan masyarakat India khususnya para peniaga di Kota Bharu.


Perkara ini diluahkan oleh Ketua MIC Kota Bharu,  yang menyifatkan masyarakt India terpaksa bertahan selama 20 tahun di bawah pemerintahan PAS. Banyak kisah duka masyarakat India di Kota Bharu yang tidak dihebahkan dan kali ini sebilangan besar kaum India sudah kecewa dengan pentadbiran Kerajaan PAS.

Walaupun kaum India cuma golongan minoriti, tetapi, realiti sebagai rakyat mereka tidak terkecuali untuk menikmati apa jua perubahan atau kemajuan. Dengan kata lain mereka juga perlu diberi pembelaan.

Masyarakat India sebenarnya sudah lama mengamalkan prinsip hidup duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. Justeru itu masyarakat ini perlukan sebuah kerajaan yang adil dan bertanggungjawab dan bukan berada di bawah pemerintahan yang mementingkan kroni dan tidak berusaha menyelesaikan masalah rakyat semua kaum.


No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox