Taktik penipuan Harakah itu cuba menutup kebenaran keluhan para peniaga yang rasa tertipu oleh kepimpinan kerajaan Pas Kelantan setelah mereka gagal menunaikan janji mereka pada pilihan raya umum 2008. Malahan Harakah cuba menutup kelemahan kerajaan negeri dengan mendakwa isu Bazar Tok Guru menjadi kalut apabila campurtangan Umno Kota Bharu dan Kelantan dan lebih setahun kerajaan negeri dan Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) menjadi mangsa kritikan media massa.
Kata Harakah daily...
"Kemuncaknya Umno Kota Bharu di bawah Datuk Fatmi Che Salleh mencetak risalah dikenali sebagai Khabar dan diedar di masjid-masjid bagi menghentam kerajaan negeri,"
Hakikatnya campurtangan itu berpunca rasa tidak puas hati para peniaga terhadap kerajaan Pas berikutan janji yang ditabur oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ialah menyediakan lot kedai baru di Bazar Tok Guru bernilai RM40,000 setiap lot dengan keluasan yang selesa.
Setelah tiga tahun menunggu, pada awal tahun ini kerajaan Pas telah menawarkan harga lot kedai itu dijual RM63,000 manakala keluasan lotnya diibaratkan peniaga seperti "lubang kubur" kerana sempit.
Difahamkan, pada peringkat awal peniaga dijanjikan ruang niaga seluas 3.04 x 3.65 meter persegi, sebaliknya ruang niaga yang disediakan di Bazar Tok Guru hanya berukuran 1.82
No comments:
Post a Comment