PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Sunday, April 24, 2011

Lidah Bercabang Otak Temberang..!

Banyak sudah yang diperkatakan mengenai Anwar Ibrahim. Pelbagai gelaran yang diberikan padanya bagi mengambarkan sifat-sifat yang ada pada manusia anugerah Tuhan Wan Azizah itu. Dalam banyak-banyak gelaran, “manusia sesumpah” adalah yang paling bertepatan dan bersesuaian dengan Anwar sepanjang masa.


Bukan sahaja penduduk Malaysia saja yang hairan dengan kebolehan Anwar menukar falsafah politiknya dalam sekelip mata, tetapi masyarakat di dunia barat pun turut sama mengakui kepakaran Anwar serta bakatnya untuk ditabalkan menjadi Raja Sesumpah paling berjaya didunia.

Wartawan-wartawan penyiaran baik dari dalam mahupun luar negara sering kempunan untuk mendapat jawapan dari Anwar secara direct. Selalunya, Anwar akan memutarbelitkan jawapannya terutama jika soalan-soalan tersebut boleh mendatangkan aib padanya. Sudah banyak bukti yang dihidangkan kepada kita tentang hal ini.

Lagi satu kepakaran Anwar ialah dia mampu menukar nada percakapan dan kenyataan dalam sekelip mata mengikut keadaan. Lihat sahaja bagaimana Anwar bercakap dihadapan orang-orang cina untuk menghapuskan DEB sekiranya dia dapat jadi PM. Tapi, bila berucap didepan bangsa melayu, Anwar akan bercerita pula untuk mempertahankannya.

Dari segi kebebasan media pula, Anwar sering melaungkan kepada masyarakat dibarat khususnya didalam temuramahnya bahawa media didalam negara sekarang ini sudah dikawal dan tak ada ketelusan. Tetapi, Anwar sendiri tak telus dalam menjawab soalan dari pihak media.

Dan kepada rakyat keseluruhannya, Anwar sering bercakap mengenai kerajaan yang mengamalkan budaya kronisme serta nepotisme. Sedangkan sebenarnya, Anwar yang memulakan budaya ini dan ia diamalkan secara terang-terangan sekarang didalam PKR.

Begitu juga dengan sewaktu berucap kepada media antarabangsa, Anwar sering mengecam kerajaan BN yang dikatakannya tak adil serta hanya tahu mengkayakan kroni. Kalau difikirkan kembali, bapa Anwar yang asalnya hanya bekas seorang paramedik, boleh sekelip mata menjadi Pengerusi IOI. Bagaimana ini berlaku kalau bukan kerana kronisme?

Anwar juga mengatakan kononnya badan kehakiman didalam Malaysia ini korup dan tak bebas sebab dikawal sepenuhnya oleh kerajaan. Tapi lupakah Anwar yang mahkamah itu jugalah yang membebaskannya dari penjara Sg Buloh walaupun hukumannya masih belum tamat.

Jika Anwar benar-benar percaya bahawa kehakiman negara tidak bebas dan tak tahu membuat keputusan yang adil akibat dikawal kerajaan, maka dia sepatutnya mengisytiharkan pembebasannya juga dilakukan atas arahan pemerintah bukan kerana dia tidak bersalah.

Anwar bercakap soal korupsi dan keadilan hanyalah apabila dia dipecat dan didakwa di mahkamah. Untuk apa ini jika bukan untuk menyelamatkan dirinya? Berpuluh tahun dalam kerajaan, mengetuai Jawatankuasa Anti Rasuah Kabinet, menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, tapi apa yang Anwar buat?

Inilah manusia sesumpah yang sebenar. Cakapnya lain dan perbuatannya juga langsung tak selari dengan apa yang dicakapkannya. Kini Anwar Ibrahim telah bersama DAP dan PAS kerana parti-parti tersebut memberi keuntungan kepada perjalanan politiknya.

Macam biasa, depan DAP dia bercakap lain, dan depan PAS juga dia bercakap lain. Lihatlah bagaimana liciknya Anwar Ibrahim. Dia boleh bertukar wajah sekelip mata untuk membuatkan mangsanya kelu tak berkata apa.

Adakah rakyat Malaysia perlu berbangga apabila mempunyai sesumpah anugerah Tuhan didalam bentuk manusia bernama Anwar Ibrahim ini? Fikir-fikirkanlah…

Sumber : Mykmu.net

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox