PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Friday, November 18, 2011

Nik Aziz : Melayu dipinggir sebaliknya Cina dibela

Jika Melayu atau lebih sinonim sebagai musuh ketat PAS iaitu UMNO mengangkat keris dianggap pemikir politik sempit, sebaliknya jika DAP menolak Hudud dan Islam PAS 'mengiyakan' sahaja. Tambah malang apabila Nik Aziz sendiri menyifatkan perbuatan semumpama itu sebagai tidak bertamadun.

Disini kita dapat lihat siapa yang paling dibela oleh Nik Aziz samada Melayu atau Cina. Jawapannya sudah tentu Nik Aziz lebih memihak kepada Cina khususnya rakan pakatan mereka DAP. Jika sebelum ini PAS merasa gusar apabila Dewan Himpunan Cina Kelantan menolak Hudud yang ingin dilaksanakan PAS sehingga mengugut untuk tidak lagi menyokong PAS, mereka segera mencari altenatif untuk memujuk kembali Cina Kelantan supaya menyokong parti PAS.

Baru-baru ini, Nik Aziz telah mengeluarkan arahan kepada mana-mana Cina dan pertubuhan Cina di Negeri Kelantan termasuk penganut Budha bahawa mereka boleh mendirikan bangunan ibadat sesuka hati mereka di Kelantan mengikut cara dan adat resam masing-masing. Alasannya Islam tidak melarang jika kita berbuat demikian.

Bahkan Nik Aziz turut merasa bangga dengan bangsa Cina kerana banyak budaya yang diamalkan oleh bangsa-bangsa Melayu sebenarnya diambil dari kaum Cina. Memang benarlah, jika sebelum ini Nik Aziz sebenarnya tidak 'bangga menjadi melayu'

Sikap Nik Aziz yang sanggup menggadaikan agama dan bangsa sendiri semata-mata ingin 'membeli undi' Cina telah mengundang perasaan kurang senang terutama dari kalangan peniaga Melayu di kawasan bandar Kota Bharu.

Katanya, PAS kini tidak seperti dulu yang benar-benar menjaga kepentingan orang Melayu dan mereka lebih mengutamakan kaum Cina di Kelantan. Peniaga-peniaga Cina banyak diberi keistimewaan berbanding dengan peniaga Melayu dan ini mungkin disebabkan PAS terdesak untuk mendapatkan undi bagi memenangi pilihanraya.

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox