PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Thursday, November 24, 2011

Apa motif PAS dan DAP menganaktirikan PKR di Negeri Perak

Apa motif tiga sepupu sepapat pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Perak iaitu Ngeh Ko Ham, Nga Kor Ming dan Nizar Jamaluddin mengadakan pertemuan tanpa memanggil seorang pun pemimpin dari kalangan PKR. Pertemuan ini dikatakan mempunyai kaitan dengan pembahagian kerusi yang akan dipertandingkan pada PRU-13 akan datang.

Nampak gaya, PAS dan DAP sudah merancang awal untuk membuat percaturan mengenai kedudukan kerusi yang akan dipertandingkan tanpa pengetahuan pemimpin PKR. Apa muslihat mereka berbuat demikian? Sudah tentu, mengenal pasti kawasan yang dianggap selamat untuk diwakili oleh parti PAS dan DAP.


Selebihnya bagi kawasan yang dianggap tidak selamat berkemungkinan akan diberi laluan kepada PKR yang mula diketepikan oleh PAS dan DAP. Sebelum ini pun pernah timbul isu perebutan kawasan pilihanraya melibatkan PAS dan PKR iaitu di kawasan DUN Pangkor.

Kawasan DUN Pangkor yang kini dipegang oleh Dr Zambry Abd Kadir merupakan kawasan yang ditandingi oleh parti PKR tetapi kalah. Namun, selepas PAS membuat keputusan untuk bertanding di kawasan berkenaan, PKR Bahagian Lumut membuat bantahan kerana kawasan Pangkor termasuk dalam kouta parti PKR.

Ketidaksefahaman antara PAS dan PKR bukan hanya dikawasan Lumut bahkan turut melibatkan kawasan-kawasan lain di Negeri Perak. Tetapi mereka (PR) sengaja mencari jalan untuk menutup pergolakan dalaman yang berlaku demi menjaga hubungan baik antara ketiga-tiga parti kerana kita sedia maklum bahawa pilihanraya Umum sudah semakin dekat.

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox