PENGKHIANAT NEGARA 1

SAKA A SAMAD SAID

Monday, June 27, 2011

Melayu perlu tahu siapa Ambabiga dan kenapa pemimpin DAP hanya "berdiam diri"

Kenapa pemimpin terkemuka dari kalangan bukan Islam Pakatan Rakyat khususunya DAP mengambil sikap "duduk diam" apabila isu Himpunan Bersih menjadi topik hangat diperkatakan dalam media dan hanya "memerhati" sahaja. Hanya mereka yang bijak mentafsir sahaja dapat meramalkan apa sebenarnya yang tengah difikirkan oleh LIM KIT SIANG, KARPAL SIGH, LIM GUANG ENG, NEGH KO HAM, NGA KOR MING. Ini termasuk juga dari kalangan pimpinan PKR yang terdiri daripada peguam-penguam masih tidak memberi sebarang respon berhubung dengan himpunan Bersih.

Kita hanya dipertontonkan dengan babak-babak perkelahian antara pimpinan Melayu seperti pimpinan UMNO, PAS dan PKR apabila menyentuh isu Bershit 2. Malah, jika dibuat kaji selidik melalui media sosial internet seperti bloggers, facebook, twitter, myspace dan lain-lain lagi, hanya orang-orang Melayu yang sentiasa berhujah mengenai isu Berhit.

Dimana kaum-kaum lain dalam mengetengahkan isu ini termasuk juga dari kalangan parti komponen BN seperti MCA dan Gerakan yang mewakili majoriti? Pendek kata, isu Bershit cuba diperhati dari jauh oleh kaum-kaum lain terumama pemimpin pembangkang DAP.

Memang betul apa yang diperkatakan oleh YB Zulkifli Nordin bahawa jangan sesekali sesiapa "mengancam" atau tidak sependapat dengan DAP kelak menerima padah. Katanya, jika ada ada sesiapa yang cuba menyentuh pemimpin DAP perlu disingkirkan kerana undi DAP amat penting kepada Anwar untuk menjadi Perdana Menteri.

Begitu juga dengan PAS, kerjasama dengan DAP semata-mata ingin kekal dan mendapat kuasa iaitu undi Cina. Antara ketiga-tiga parti ini DAP, PAS, dan PKR dilihat sama-sama saling memerlukan antara lain untuk mengukuhkan cengkaman kuasa. Oleh sebab itu, PAS sanggup menjadi orang suruhan DAP dan PKR untuk kekal berkuasa. Jika tidak, PAS hanyalah sebuah parti yang 'minoriti' dan terus kekal berada di takuk lama. Apatah lagi untuk meluaskan jajahan takluk mereka.

Memang bijak percaturan pemimpin DAP yang bersikap sedemikian untuk melihat dimana kelemahan orang-orang Melayu yang sentiasa tidak sependapat dalam membicarakan sesuatu perkara. Begitu juga dalm konteks sentimen kaum, kita perlu melihat siapakah pengerusi Berhit?.Sudah tentu wanita yang dianggap terlalu "kebal" setakat ini dari segi undang-undang.
Siapakah Ambiga? Inilah yang perlu didedahkan dari masa ke semasa untuk pengetahuan rakyat yang masih keliru tentang wanita ini. Justeru itu, saya turut menyediakan biadata ringkas tentang wanita bebal ini untuk pengetahuan orang-orang Melayu yang masih waas-was.....Berikut adalah beberapa PERKARA YANG DITUTUT DAN DIPERJUANGKAN OLEH AMBABIGA:-

  • Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa orang Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

  • Orang-orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

  • Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

  • Tidak perlu dicatatkan didalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.
  • Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut agama Islam sekiranya ingin berkahwin dengan ornag Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.

  • Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk agama Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.

  • Orang-orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberi hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

  • Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadah orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

  • Orang-orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

  • Bible dalam bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

  • Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar disemua sekolah.

  • Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

  • Orang-orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

  • Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

No comments:

Post a Comment


Anti Jumud 2011-2012 © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox